Arahnofobija – Strah od paukova – Šta je arahnofobija?

Arahnofobija, poznata i kao fobija od paukova, generalno nazivan strahom od paukova predstavlja intenzivan strah od pauka, paučine, a ponekad i od drugih zglavkara. Klasifikovana kao specifična fobija, arahnofobija izaziva klinički značajne tegobe koje mogu uticati na kvalitet života pojedinca. Kada su u kontaktu sa paukovima ili vide paučinu ili samo razmišljaju o njima, pojedinci sa arahnofobijom će verovatno osetiti strah i skoro odmah osetiti simptome anksioznosti.

Širom sveta, između 3% i 15% ljudi ima dijagnostikovano je sa specifičnim fobijama, pri čemu je strah od životinja i visine najzastupljeniji. Imajte na umu da, iako je strah od pauka uobičajen, ne oseća ga intenzivno svaka osoba koja se plaši paukova ili na je na ivici arahnofobije. Tek kada strah zauzme ozbiljnije mesto u vašem životu, on se može sagledati kao fobije, međutim ne može se reći da i svaka fobija proizvodi parališući strah. Uvek treba imati na umu to pitanje intenziteta, tek ukoliko intenzivno osećate strah i kada on nesrazmerno počne da utiče na vaš život tek je onda ta fobija zapravo stanje zbog kojeg se morate obratiti stručnjaku. Međutim ukoliko svakako želite da odete lekaru, iako nemate parališući strah od paukova, možete to učiniti. Naš sajt vam u tom slučaju može biti od pomoći jer nudi usluge online psihologa i psihoterapeuta sa kojima možete dogovoriti seansu kada god to želite.

Simptomi

Ako imate arahnofobiju, možda ćete doživeti niz specifičnih simptoma povezanih sa fobijom, bilo da ste u prisustvu pauka ili samo razmišljate o paukovima. Simptomi arahnofobije mogu uključivati:

• Automatski strah i anksioznost kada vidite ili pomislite na pauka
  • Strah ili anksioznost koji su nesrazmerni opasnosti koju pauk predstavlja za vas
  • Izbegavanje paukova u svakom smislu
  • Reakcija panike i/ili anksioznosti, kao što su otežano disanje, ubrzan rad srca, mučnina, znojenje, drhtanje i potreba za bekstvom

Efekti arahnofobije mogu značajno uticati na vaš kvalitet života. Na primer, možda ćete doživeti simptome panike i nećete se osećati prijatno u svom domu znajući da je unutra pauk. Takođe osoba sa arahnofobijom može izbeći bavljenje aktivnostima na otvorenom gde mogu biti prisutni pauci, poput planinarenja ili izleta u parku.

Zapamtite da strah od nečega nije isto što i imati određenu fobiju. Da bi se dobila dijagnoza određene fobije, moraju se ispuniti određeni kriterijumi, uključujući poremećaj svakodnevnog života i smanjenje kvaliteta života zbog intenziteta straha.

Takođe većina paukova ili vrsta paukova koji postoje kod nas, pa i u našem regionu nisu naročito opasni, a svakako nisu opasni po život. Tako da je ova vrsta fobije kod nas, produkt više gađenja nego same svesti od toga da ste u životnoj opasnosti od pauka.

Dijagnoza

Specifične fobije se u Amereci razlikuju od strahova pomoću dijagnostičkih kriterijuma koji se nalaze u trenutnom izdanju dijagnostičkog i statističkog priručnika Američkog udruženja psihijatara. Lekar opšte prakse ili lekar za mentalno zdravlje će koristiti ove kriterijume kako bi bolje razumeli vaše simptome i utvrdili da li imate određenu fobiju. Slično je i kod nas, sa tim da će te biti upućeni na mentalnu pomoć tek ukoliko lekar opšte prakse ili psiholog utvrdi da je za vaš slučaj potrebno stručno mišljenje.

Dijagnoza specifične fobije zahteva da simptomi budu prisutni najmanje šest meseci i da izazovu značajnu nevolju, probleme, nelagodu ili poremećaj u vašem životu i blagostanju.

Vaš lekar ili lekar za mentalno zdravlje mogu vam postaviti pitanja o vašim simptomima, njihovom intenzitetu i njihovom trajanju. Oni takođe mogu uzeti istoriju bolesti, pitati o vašim trenutnim veštinama suočavanja i saznati koji su vaši ciljevi lečenja.

Uzroci

Arahnofobija može biti uzrokovana jednim ili iz više traumatičnih susreta s paucima. Arahnofobija takođe može biti uzrokovana kao:

• Rekacija evolutivne prirode: Istraživanja sugerišu da je arahnofobija ili opšta odbojnost prema paucima, može biti evolutivne prirode – zbog toga što su se naši preci u prošlosti plašili paukova kao potencijalnih smrtonosnih opasnosti.
  • Kulturna i/ili verska uverenja: Čini se da neki pojedinci unutar određenih kulturnih ili vjerskih grupa imaju fobije koje proizlaze iz ovih utjecaja. Ove posebne fobije se razlikuju od fobija koje su uobičajene u opštoj populaciji, čineći kulturu i religiju potencijalnim faktorima u razvoju fobije.
  • Genetski ili porodični uticaji: Istraživači veruju da možda postoji genetska komponenta povezana sa fobijama. Faktori porodične sredine takođe mogu uticati na razvoj fobija. Na primer, ako roditelj ima specifičnu fobiju prema nečemu, dete može da shvati taj strah i razvije fobični odgovor na njega.
  • Specifične fobije su češće zastupljene kod žena nego kod muškaraca i kod adolescenata i kod odraslih. Možda ste u većem riziku od razvoja arahnofobije ako ste prethodno imali traumatsko iskustvo sa paukom, a ako imate neko drugo mentalno stanje i/ili imate porodičnu istoriju fobija.

Lečenje

Kao i druge specifične fobije, arahnofobija se najčešće leči terapijom, posebno kognitivnim tehnikama ponašanja. Kognitivna bihejvioralna terapija (CBT) fokusira se na zaustavljanje negativnih automatskih misli koje su povezane sa strašnim objektom ili situacijom i njihovu zamenu racionalnijim mislima. Korišćene tehnike mogu uključivati:

Kognitivno preoblikovanje: Ova metoda vam pomaže da promenite način na koji gledate na nešto tako da to više ne doživljavate kao opasno ili stresno. Ovo može na kraju promeniti vašu fizičku reakciju na podsticaj koji za vas izaziva, viđenje pauka.

Sistematska desenzibilizacija: U ovoj metodi koristite se tehnike opuštanja, a zatim se suočite sa svojim strahovima od najmanjeg do najvećeg.

Istraživanja su pokazala da terapija virtuelne stvarnosti, u kojoj je osoba sa fobijom izložena virtuelnim predstavama pauka, može biti efikasna metoda lečenja arahnofobije.

Desenzibilizacija i ponovna obrada pokreta očiju (EMDR) mogu biti korisna terapijska tehnika ako se vaša specifična fobija razvila zbog traumatičnog iskustva. U nekim slučajevima, lekovi se takođe mogu koristiti za lečenje arahnofobije. U retkim slučajevima kada pacijent pored fobije razvije i dodatne mentalne probleme pacijentu mogu biti prepisani i antidepresivi. Takvi slučajevi su retki i često su produkt tek velike izloženosti određenoj stvari koje se pojedinac plaši.

Suočavanje

Ako imate simptome arahnofobije, postoje načini na koje se možete nositi sa njim.

Tehnike opuštanja: Metode opuštanja kao što su duboko disanje, pažljivost, progresivno opuštanje mišića i meditacija mogu pomoći u smanjenju simptoma povezanih sa arahnofobijom.

Briga o sebi: Određivanje prioriteta vaše brige o sebi može pomoći u smanjenju ukupnog nivoa stresa i anksioznosti. Briga o sebi može uključivati vežbanje dobre higijene sna, vežbanje i povezivanje sa prijateljima i porodicom koji podržavaju.

Postepeno samoizlaganje: Ako vam je to ugodno, razmislite o postepenom izlaganju paucima, dok istovremeno vežbate tehnike opuštanja.

Ako vi ili vaša voljena osoba imate poteškoća u svakodnevnom životu, obratite se svom lekaru ili terapeutu za podršku i sredstva za suočavanje sa fobijama.

Rezime

Specifične fobije, poput arahnofobije, mogu biti neverovatno uznemirujuće i mogu imati značajan uticaj na ukupan kvalitet života pojedinca. Ako vam je teško uživati u životu zbog arahnofobije, obratite se lekaru ili stručnjaku za mentalno zdravlje radi odgovarajućeg lečenja i podrške.

Ukoliko imate problem sa odlascima kod psihoterapeuta ili psihologa zbog problema koji osećate ili nemate vremena ili jednostavno nemate stručnjaka za mentalno zdravlje u vašoj okolini – imamo rešenje za vas, a to je online psiholog! Ukoliko želite, možete kontaktirati online psihologe i psihoterapeute preko našeg sajta već danas.