Prevencija bipolarnog poremećaja – Kako pomići nekome sa bipolarnim poremećajem

Pregled

Bipolarni poremećaj, koji se ranije zvao manična depresija, je mentalno zdravstveno stanje koje uzrokuje ekstremne promene raspoloženja koje uključuju emocionalno rastrojstvo (maniju ili hipomaniju) i padove (depresiju).

Kad postanete depresivni, možete se osećati tužno ili beznadežno i izgubiti interesovanje ili zadovoljstvo za većinu aktivnosti koju inače volite i praktikujete. Kada se vaše raspoloženje prebaci na maniju ili hipomaniju (manje ekstremnu od manije), možda ćete se osećati euforično, puni energije ili neobično razdražljivi. Ove promene raspoloženja mogu uticati na san, energiju, aktivnost, procenu, ponašanje i sposobnost jasnog razmišljanja i rasuđivanja.

Epizode ​​promena raspoloženja mogu se desiti retko ili više puta godišnje. Iako će većina ljudi doživeti neke emocionalne simptome između epizoda, neki ih možda neće doživeti.
Iako je bipolarni poremećaj doživotno odnosno hronično stanje, lečenjem možete naučiti upravljati promenama raspoloženja i drugim simptomima. U većini slučajeva, bipolarni poremećaj se leči lekovima i psihološkim savetovanjem (psihoterapijom).

Simptomi

Postoji nekoliko vrsta bipolarnih i srodnih poremećaja. Mogu da uključuju maniju ili hipomaniju i depresiju. Simptomi mogu prouzrokovati nepredvidive promene u raspoloženju i ponašanju, što će rezultirati značajnim smetnjama i poteškoćama u životu.

Bipolarni poremećaj tip I.

Pod ovim tipom poremećaja znači da ste imali najmanje jednu maničnu epizodu kojoj mogu prethoditi ili je pratiti hipomanijske ili velike depresivne epizode. U nekim slučajevima manija može pokrenuti prekid stvarnosti (psihozu).

Bipolarni poremećaj tip II.

Pod ovim tipom poremećaja podrazumevamo da ste imali najmanje jednu veliku depresivnu epizodu i barem jednu hipomaničnu epizodu, ali da nikada niste imali maničnu epizodu.

Ciklotimijski poremećaj

Ovaj poremećaj podrazumeva da ste imali najmanje dve godine epizode hipomanije i simpotome depresije (ne kliničke ili velike depresije)- ili godinu dana kod dece i tinejdžera.

Ostale vrste ovog poremećaja.

Tu spadaju, na primer, bipolarni i srodni poremećaji izazvani određenim lekovima ili alkoholom ili usled zdravstvenog stanja, kao što je Kušingova bolest, multiplaskleroza ili moždani udar.

Bipolarni tip II poremećaj nije blaži oblik bipolarnog tip I poremećaja, već zasebna dijagnoza. Iako manične epizode ​​bipolarnog poremećaja tipa I mogu biti teške i opasne, osobe sa bipolarnim poremećajem tipa II mogu biti depresivne tokom dužeg perioda, što može prouzrokovati značajno oštećenje u normalnom funkcionisanju.

Iako se bipolarni poremećaj može javiti u bilo kojoj dobi, obično se dijagnostikuje u tinejdžerskim godinama ili ranim 20-ima. Simptomi se mogu razlikovati od osobe do osobe, a mogu se razlikovati i od starosne dobi.

Manija i hipomanija

Manija i hipomanija su dve različite vrste psihoza ili epizoda poremećaja, ali imaju iste simptome. Manija je teža od hipomanije i uzrokuje uočljivije probleme na poslu, u školi i društvenim aktivnostima, kao i teškoće u vezama. Manija takođe može da pokrene prekid stvarnosti (psihozu) i zahteva hospitalizaciju.

Manična i hipomanična epizoda uključuju tri ili više od ovih simptoma:
                 Nenormalno optimistično, živčano ili nervozno ponašanje
                 Povećanu aktivnost, energiju ili uznemirenost
                 Preterani osećaj blagostanja i samopouzdanja (euforija)
                 Smanjena potreba za snom
                 Neobična pričljivost
                 Nekontrolisane misli
                 Distraktibilnost
                 Loše donošenje odluka – na primer, nastavak kupovine, promiskuitetno ponašanje ili luda finansijska ulaganja

Velika depresivna epizoda

Velika depresivna epizoda uključuje simptome koji su dovoljno ozbiljni da izazovu primetne poteškoće u svakodnevnim aktivnostima, poput posla, škole, društvenih aktivnosti ili odnosa. Epizoda uključuje pet ili više sledećih simptoma:

Depresivno raspoloženje, poput osećaja tuge, praznine, bezizlaznosti ili plača (kod dece i tinejdžera, depresivno raspoloženje može se pojaviti kao razdražljivost)

Izražen gubitak interesa ili nezadovoljstvo u svim – ili gotovo svim – aktivnostima.
Značajan gubitak kilograma ako se ne držite na dijeti, debljanje ili smanjenje ili povećanje apetita.

Simptomi:

Insomnija, nesanica ili previše spavanja
                 nemir ili usporeno ponašanje
                 Umor ili gubitak energije
                 Osećaj bezvrednosti ili prekomerne ili neprimerene krivice
                 Smanjena sposobnost razmišljanja ili koncentracije ili neodlučnost
                 Razmišljanje o, planiranje ili pokušaj samoubistva

Ostale karakteristike bipolarnog poremećaja

Znaci i simptomi bipolarnih I i bipolarnih II tipova poremećaja mogu uključivati i druge karakteristike, kao što su uznemirenost, melanholija, psihoza ili druge stvari. Vreme pojave simptoma može uključivati dijagnostičke oznake poput mešovitog ili brzog i nekontrolisanog razmišljanja. Pored toga, bipolarni simptomi mogu se javiti tokom trudnoće ili se menjati sa godišnjim dobom.

Simptomi kod dece i tinejdžera

Simptome bipolarnog poremećaja može biti teško prepoznati kod dece i tinejdžera. Često je teško reći da li su to normalni usponi i padovi, rezultati stresa ili traume ili znaci mentalnog problema koji nije bipolarni poremećaj.

Deca i tinejdžeri mogu imati različite depresivne ili manične ili hipomanične epizode, ali obrazac može varirati od obrasca kod odraslih sa bipolarnim poremećajem. Raspoloženja se tokom epizoda mogu brzo promeniti iz dobrog u loše i obratno. Neka deca mogu imati periode bez simptoma u raspoloženju između pomenutih epizoda.

Najistaknutiji znaci bipolarnog poremećaja kod dece i tinejdžera mogu uključivati ozbiljne promene raspoloženja koje se razlikuju od njihovih uobičajenih promena raspoloženja.

Prevencija

Ne postoji siguran način za sprečavanje bipolarnog poremećaja. Međutim, lečenje kod najranijih znakova poremećaja mentalnog zdravlja može pomoći u sprečavanju pogoršanja bipolarnog poremećaja ili drugih stanja mentalnog zdravlja.

Ako vam je dijagnostikovan bipolarni poremećaj, neke strategije mogu vam pomoći da sprečite da manji simptomi ne postanu potpune epizode ​​manije ili depresije:

Obratite pažnju na znakove upozorenja. Rano prepoznavanje simptoma može sprečiti pogoršanje sledećih epizoda. Možda ste identifikovali obrazac svojih bipolarnih epizoda i ono što ih pokreće. Pozovite svog doktora ako osećate da padate u epizodu depresije ili manije. Uključite članove porodice ili prijatelje da paze na znakove upozorenja.

Izbegavajte drogu i alkohol. Korišćenje alkohola ili droga za rekreaciju može pogoršati vaše simptome i povećati verovatnoću da se epizode vrate.

Uzimajte lekove tačno prema uputstvima lekara. Možda ćete doći u iskušenje da prekinete lečenje – ali nemojte! Prestanak uzimanja lekova ili samostalno smanjivanje doze može prouzrokovati efekte povlačenja ili se simptomi mogu pogoršati i vratiti.

Život sa bipolarnim poremećajem

Bipolarni poremećaj može da uništi ciljeve i odnose sa drugima. Ali zajedno sa odgovarajućom medicinskom negom, oboleli mogu naučiti veštine suočavanja i strategije kako bi održali svoj život na pravom putu. Bipolarni poremećaj, poput mnogih mentalnih bolesti, ponekad je kontroverzna dijagnoza. Iako većina oboljelih smatra da je poremećaj teškoća, neki cijene njegovu ulogu u njihovom životu, a drugi ga čak povezuju s većim kreativnim učinkom.

Iako je depresiju bipolarnog poremećaja teško lečiti, promene raspoloženja i recidivi često se mogu odložiti ili sprečiti stabilizatorom raspoloženja, samostalno ili u kombinaciji sa drugim lekovima. Psihoterapija je važan dodatak farmakoterapiji, posebno za bavljenje problemima na poslu i vezama koji obično prate poremećaj. Stručnjaci su dobro svesni da ne postoji jedinstveni lek za sve: Pojedinac sa prvom maničnom epizodom neće biti isti kao pojedinac koji deceniju živi sa bipolarnim poremećajem.

Ako osećate simptome ovog poremećaja obratite se psihologu ili psihijatru. Takođe možete se posavetovati sa online psihologom čije usluge nudi naš sajt i čiji kontakt možete pronaći takođe na našem sajtu.